wtorek, 7 stycznia 2014

Z cyklu "Rozmowy z Przedsiębiorcami" - Wywiad z Michałem Kudłą z Epaczuszka.net



Z cyklu "Rozmowy z Przedsiębiorcami": 

 

Wywiad z Michałem Kudłą, właścicielem serwisu www.epaczuszka.net

Jaka jest historia pomysłu stworzenia własnego brokera kurierskiego?
Na pomysł wpadłem razem z kolegą, który w tym czasie prowadził sklep internetowy.
Szukaliśmy tańszych rozwiązań logistycznych. Zrobiliśmy research wśród firm kurierskich, przeglądaliśmy oferty. W pewnym momencie odkryliśmy lukę w branży i postanowiliśmy ją zagospodarować. Tak narodziła się Epaczuszka.net
Do jakich Klientów są skierowane wasze usługi?
Naszą ofertę kierujemy do każdego. Obsługujemy Klientów indywidualnych jak i firmy generujące dziesiątki paczek dziennie.
Jakie cele wyznaczyłeś sobie wraz z uruchomieniem firmy?
Swoją działalność zaczynałem w znacznym chaosie. Byłem nowicjuszem jeżeli chodzi o przesyłki kurierskie. Rynek brokerów w tamtym czasie raczkował. Przecierałem szlaki mając wewnętrzne przekonanie że musi się udać. Zacząłem składać z małych elementów większą całość. Na początku, co może niektórych zdziwi, nie miałem planu. Plan pojawił się gdy poznałem rynek i wiedziałem w którą stronę tego rynku muszę podążać.
Ile przesyłek generujecie w skali roku? ( jeżeli to nie jest tajemnica )
Tym niestety nie mogę się pochwalić, jednak mogę śmiało stwierdzić, że jesteśmy w czołówce krajowych brokerów kurierskich.
Jakie jest Twoje otoczenie konkurencyjne i czym wyróżniasz się na rynku?
Konkurencję  mogę podzielić na dwie grupy. Są to inni pośrednicy oraz ogólnopolskie firmy kurierskie takie jak DHL czy UPS. Do dnia dzisiejszego powstało wielu podobnych usługodawców jak ja, którzy odnieśli większy lub mniejszy sukces. Jedni specjalizują się w obsłudze Klientów indywidualnych, biznesowych  a jeszcze inni tworzą punkty kurierskie. Branżą zainteresowały się takie firmy jak Allegro czy Orlen.  Wraz z zespołem budowaliśmy pozycję Epaczuszki, opierając ją na podstawowych założeniach: sprawnej obsłudze Klienta, niskiej cenie i szybkiemu reagowaniu na bieżące problemy.  Z perspektywy czasu widać, że obrany kierunek okazał się słuszny. Staramy się nie oglądać na boki i robić swoje.
Dlaczego zdecydowałeś się na własny biznes?
Zawsze wiedziałem, że chcę prowadzić firmę. Nie zniósłbym myśli że ktoś mógłby sprawować nade mną jakąkolwiek władzę :) Chyba taki mam charakter.
Co mógłbyś doradzić osobom chcącym rozpocząć przygodę z własną firmą? 
Myślę, że podstawową cechą przy zakładaniu jakiegokolwiek biznesu jest przekonanie , że to co robimy ma sens i jest dobre. Nie wolno dopuszczać do siebie złych myśli i emocji a gdy takie wystąpią, jak najszybciej się ich pozbyć. Następną kolosalnie ważną cechą jest konsekwencja. Gdy jest się konsekwentnym, w dosłownym tego słowa znaczeniu, to ma się bardzo duże szanse na powodzenie. Pamiętajmy, że plany i rzeczy nabierają znaczenia gdy są ukończone i możemy podziwiać ich wartość. Kolejną cechą jest cierpliwość. Nic nikomu nie przychodzi łatwo i w krótkim czasie. Na owoce swojej pracy trzeba  poczekać.  Trzeba od samego początku posiadać plan i strategię. Nie wolno być podatnym na złe sugestie z zewnątrz, a już przede wszystkim konkurencji, która celowo może robić zamieszanie by wybić nas z tropu i oddalić od zamierzonego planu.  Jeżeli na początku ustalimy, że będziemy robili kanapki tylko z wołowiną i sałatą to musimy być w tym najlepsi i wykonać plan od początku do końca.
Ostatnia rzecz, to łut szczęścia i przypadkowość. Jednak szczęściu można pomóc, będąc pozytywnie nastawionym i aktywnym. Przykładowo:  „Jak dobrze, że wtedy pojawiłem się na tym spotkaniu mimo, iż wydawało mi się mało ważne. Jednak przypadkowo poznałem inwestora, który jak się okazało jest gotów wejść ze mną we współpracę…”, „Dobrze że wtedy przy śniadaniu przeczytałem akurat ten artykuł z którego dowiedziałem się, że właśnie rozpisano projekt o dofinansowanie z mojej dziedziny…”,  „Dobrze że wtedy odebrałem ten telefon…” itd., itd.
Jakie masz plany na 2014 rok, związane z rozwojem firmy?
Bezustanne parcie do przodu :)


3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli chodzi o przesyłki kurierskie, to w swojej firmie nadaję paczki przy pomocy Sendit. Dzięki Sendit mogę szybko skorzystać z oferty różnych firm kurierskich np. DPD https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/dpd, które oferuje tanie i szybkie przesyłki krajowe. Dużym atutem DPD jest możliwość pełnego śledzenia przesyłek, dzięki czemu w łatwy sposób mogę dowiedzieć się o ich statusie.

    OdpowiedzUsuń
  3. W sumie w kwestii różnego rodzaju przesyłek to przy prowadzeniu sklepu internetowego ważnym jest to aby mieć świadomość jak ułatwić klientowi zwrot. Myślę, że bardzo dokładnie o tym napisano właśnie w https://www.profesja.com.pl/jak-ulatwic-klientowi-zwrot/ i takie informacje są niezwykle cenne.

    OdpowiedzUsuń